dinsdag 21 oktober 2008

LED-verlichting

Het zal sowieso nog enkele jaren duren vooralleer men een LED verlichting kan maken met dezelfde lichtopbrengst als TL-buizen én aan een betaalbare prijs. Maar intussen kan de LED-technologie al gebruikt worden voor andere toepassingen in het aquarium.

Mijn marmerbijlzalmpjes verschieten zich elke keer onnozel als het licht uitspringt. Dan gaan ze als wilde gekken door de bak heen crossen, tegen de voorruit aanbotsen, zich vastzwemmen tussen stenen, kortom: stressy bedoening.

Nu hadden we onlangs in de club (Aquarianen Gent) een voorstelling over verlichting. Naast het bouwen van lichtkappen met TL-buizen, werd ook de LED-verlichting van Ohmeron voorgesteld. Dit leek mij de ideale oplossing om de overgang tussen TL-buizen aan en volledig donker te overbruggen. Ze verkopen van datzelfde merk ook een dimmer, die langzaam aan en langzaam uit gaat, maar die kun je maar op 1 cycle instellen. Dus aan 's ochtends en uit 's avonds, tussendoor moest dit blijven branden. Niet echt handig. Ook de dim-tijd van uit naar aan kan niet geregeld worden en uit de tests die in de club gebeurden, bleek dat de klok niet nauwkeurig was en versprong. Ik heb het dus gewoon gehouden op een digitale tijdschakelaar die ik voor 5 euro in de aldi gekocht heb.

In de club kregen we de gele verlichting te zien, die in staat was om een bak vol water vrij goed te verlichten. Natuurlijk zat er buiten water niets in die bak. Ikzelf heb gekozen voor de blauwe versie, aangezien dit het maanlicht moet nabootsen bij mij en ik dat wel een natuurlijker kleur vond voor 's nachts. Natuurlijk is de lumen van de blauwe led's een stuk minder. Dan heb ik nog eens een pak drijfplanten die het eerste licht opvangen en vrij bruin water (Zuid-Amerika hé). Dit alles zorgt er dus voor dat de bak vrij donker blijft. Eigenlijk moeten al alle lichten in de living uit zijn, voor je het echt goed ziet.

Op dat vlak was ik dus wel wat ontgoocheld. Maar het belangrijkste was natuurlijk: zouden de vissen nog gaan stressen of niet? Intussen heb ik al een 4-tal keer het moment meegemaakt dat de verlichting uitging terwijl de LED verlichting brandde. En idd, de marmerbijltjes gaan niet meer als wilde gekken door de bak crossen.

Al bij al een geslaagde missie dus, en dit voor 27.95 + 5 euro. Je hoort mij alvast niet klagen! Al kan ik de mensen die deze verlichting echt willen als avondverlichting om hun vissen te ZIEN toch aanraden om misschien een keten van 50*3 LED's te nemen ipv 10*3.

Binnenkort volgt nog een fotootje!

Geen opmerkingen: