zondag 23 november 2008

De L018 ofte bary-ancistrus "golden nugget"

Enkele weken geleden, reed ik naar Westvleteren om 3 bakken Westvleteren 12. Ja, 't waren er 3 ipv 2 deze keer, u mag nú jaloers worden. ;-)

In ieder geval, op de terugweg dacht ik, de "Poisson d'Or" is hier niet zo heel ver van, laat ik daar eens binnenspringen. Als ik anders speciaal van Gent moet komen, is dat al een eindje om, en nu keerde ik toch langs Kortrijk terug.

Ik moet toegeven: ik was zwaar onder de indruk van het aanbod, dat overigens omgekeerd evenredig was met de behulpzaamheid naar klanten. Maar goed. Heel veel vissen gezien die ik ooit wel eens zou willen hebben en nog meer vissen gezien die ik nooit zou willen hebben, en ik ben er zelfs niet toe gekomen om in de zeewater afdeling te gaan kijken. Ik ben altijd een beetje bang dat ik dan daar zin in zou krijgen, maar dat kost zoveel geld, een zeeaquarium. Nee, laat maar.

Nu goed, zag ik daar opeens twee visjes zitten, L-nummers, die niet vermeld stonden op de ruit. Ik dus in mijn beste Frans naar die kerel met zijn baard die daar rondloopt. Zegt die mij iets van "golden nugget" ofzo, al verstond ik er eerst geen reet van. Volgens mij was het de ancistrus dolichopterus. Een visje waar ik al even naar op zoek ben. En dan heb ik het niet over wat doorgaans door particulieren of zelfs aquariumwinkels verkocht wordt als de dolichopterus, maar wel over de L183, zoals die op Planetcatfish staat. Prijs gevraagd, 24.5 euro. Wetende dat de meeste speciale L-nummers al rap boven de 30 gaan, leek me dit niet overdreven.

Toch nog eens gevraagd om de naam en het L-nummer op te schrijven, kreeg ik een papiertje mee met "baryancistrus golden nugget - L018". Ik dus 50 euro lichter en 2 visjes rijker naar huis, nog steeds in de overtuiging dat ik een L183 had gekocht, maar dat ze mis waren in de winkel. Je wilt niet weten hoeveel die L-nummers door elkaar gehaald worden, nl. Thuisgekomen toch even de L018 opgezocht op Planetcatfish. Ik was er vrij gerust in dat het die niet was, omdat de golden nugget gele streepjes en gele stipjes had, terwijl de mijne witte stipjes en witte streepjes hadden. Dat had ik duidelijk gezien in de winkel!

Nou, dikke pech dus, want eens ze in het "bruinige" water zaten van mijn bak (Zuid-Amerikaans biotoop, remember?) werden die witte stipjes en streepjes plots gelig! Ze waren dus jammer genoeg toch juist met hun benaming. Nu zit ik dus met 2 van die rakkers die ook 35 cm kunnen worden. En dat terwijl ik al met een L-21 van 35cm zit... :(

Nuja, ze zijn nog heel klein (6cm), dus ik hoop tegen dat ze groter worden ook een groter aquarium te kunnen aanschaffen (3 à 4m?) waar ze op hun gemak zitten. En anders zal ik ze toch moeten proberen verkopen. We zien wel.

Iig, veel plezier heb ik er nog niet aan gehad, want ze verstoppen zich bijna constant achter de stapels stenen, dus ik zie ze zelden. Hopelijk betert dit nog.

Maar goed, jullie zitten te wachten op de foto's en dit keer heb ik ze getrokken voor ik mijn blogpost gemaakt heb, dus komen ze niet achteraf. ;-)


hier zitten ze nog braafjes in het zakje, even aan het opwarmen


zoals je kunt zien: duidelijk zwarte beestjes met witte stippen en witte streep op het einde van hun rugvin en staartvin


en hier zitten ze dan, in het bruine water, met gele stippen en gele strepen, net zoals de foto's van de L018 op Planetcatfish... bastards!

even kennis maken met de L021...

Geen opmerkingen: