maandag 11 augustus 2008

stap 4: stenen

Zoals ik eerder al had gemeld, ben ik in juli in de Ardennen enkele leuke steentjes gaan zoeken om in mijn aquarium te plaatsen. Dit weekend heb ik ze dan eindelijk in mijn bak gegooid. Ik had een verslagje mét foto's beloofd, dus here goes:

1. Trek stevige waterdichte boots aan (combat boots)
2. Zoek een niet al te diep riviertje
3. Neem enkele leuke steentjes uit de rivier (of beek)

ik op zoek naar leuke steentjes

is dat een pijlstaartrog? ;)

4. Schrob de stenen grondig schoon met een schuurborstel (bij mij kwam er veel klei af)
5. Kook de stenen af

stenensoep, 't is eens iets anders dan houtsoep...

6. test de stenen op kalk, oftwel: giet er wat azijn op en kijk of het bruist (bruisen = kalk = niet goed voor mijn Zuid-Amerika biotoopje)

geen énkele steen met kalk, hurray!

7. Gooi de stenen in een emmer met javel en water (ja hoor, we willen echt álles doodmaken!)
8. Gooi de stenen in een emmer met water en spoel goed
9. Schrob de stenen nogmaals schoon met een schuurborstel (nu komen alle dode algen ook vrij goed mee)
10. Kook de stenen nog een laatste maal schoon
(11. Eventueel kun je ze nog in een bakje plaatsen en een filtertje met actieve kool laten op draaien. Ik was dit eerst van plan, maar leek me uiteindelijk overbodig.)
12. Leg de stenen in formatie, zoals je ze in je bak wenst te krijgen. Herhaal stap 12 tot je tevreden bent (ik heb twee keer heel de boel omgegooid en toen was ik tevreden). Dit voorkomt dat je teveel in je bak moet zitten wroeten.

dit zag er goed genoeg uit

13. Plaats de stenen in het aquarium, één per één, op dezelfde manier als je ze geschikt had. Je zult zien dat er toch nog vanalles verandert, omdat de bodem niet vlak is en je dus je stenen nog een beetje anders kunt plaatsen.
14. Zet je tevreden in je zetel met een pintje en geniet van het nieuwe uitzicht van je aquarium!

het resultaat!

Tot slot nog enkele detailfoto's:


Er rest mij nu nog maar twee stappen: het uitzoeken van geschikte planten en het aanpassen van het visbestand!

1 opmerking:

gijs zei

slim van je ik ga het zelf ook broberen nog bedankt hoef ik geen dure steen te kopen:) groetje gijs