maandag 18 augustus 2008

filters voor niet-rokers

Ik weet het, het lijkt alsof ik er bijna geld voor krijg om reclame te maken voor de zoekertjes site kapaza. En ergens verdien ik ook wel via die site. Of beter: ik spaar heel wat centjes uit, door tweedehands zaken te kopen.

Dit weekend ben ik mijn tweede kweekbakje gaan ophalen in Zedelgem, onderweg van de kust naar Gent. Dus nu heb ik twee 54-liter bakjes klaarstaan. Dat dwergkogel-biotoopje zit er dus toch langzaam aan te komen denk ik!

Verder ook nog een BluWave 03 gekocht aan de helft van de winkelprijs. Die krijgt een plaatsje in het kweekbakje. In het dwergkogel-biotoopje steek ik dan wel een oud klein filtertje. Aangezien daar maximum 3 kogeltjes en wat garnaaltjes of kuhlii's inkomen, hoeft daar geen grote filter in.

Dat oude filtertje heeft trouwens enkele jaren dienst gedaan in mijn eerste glazen bakje. Natuurlijk was het stickertje er afgeweekt en ook de print met het merk of model was volledig verdwenen, zoals je ziet op de foto:

Na de foto te posten op enkele forums, ben ik te weten gekomen dat het om een oude versie van de Sicce Shark gaat. Niet dat ik nu onmiddellijk naar de winkel ga hollen om de juiste filtersponzen. Ik heb onlangs een fijne en een grove sponsmat van 50*50*5 gekocht, daar kan ik dus wel wat van versnijden op maat van deze filter. Ook voor de BluWave kan ik makkelijk nieuwe sponzen snijden, want die gebruikt rechthoekige vormen.

En nu we toch over filters bezig zijn, mijn regendrupfilter, naar het voorbeeld van BlackWater, begint af te geraken. Ik heb ipv een sproeibuisje deze avond een extra bakje gemaakt met grote gaten en de boel ineen gelijmd. Ook zijn "overloop zekerheid" heb ik vervangen door een reeks gaatjes aan de zijkant, in de helft van de filter. Die zitten dus boven het filtermateriaal, maar niet helemaal bovenaan, omdat de filter echt bijna tegen mijn lichtkap komt te hangen.

Nu is het dus wachten tot alles gedroogd is en dan kan ik de flow van de pomp gaan testen, dus hopelijk tegen dit weekend, kan ik hem installeren!

Geen opmerkingen: