woensdag 4 juni 2008

appelslakjes toegekomen

Groot was de verrassing natuurlijk niet, want ze konden elke dag arriveren. Maar ik was wel blij toen ik vanmiddag op het werk een mailtje kreeg van mijn vriendin met de melding dat mijn appelslakjes waren toegekomen. Voor het weekend gepb'd op punkyfish, zondag overgeschreven via mijn vriendin haar NL rekening, maandag op de post en vandaag in de bus.


Nu moet je weten dat het de eerste keer is dat ik deze beestjes houd, dus veel ervaring heb ik er nog niet mee. Ik was dan ook een klein beetje bezorgd toen mijn vriendin meldde dat er 3 op de bodem lagen van de fles en er eentje bovendreef. Drijvende vissen zijn namelijk nooit een goed teken.

Tegen dat ik thuis kwam, waren er al twee aan het drijven. Intussen al het een en ander opgezocht over drijvende appelslakken, blijkbaar zou dit niets abnormaal zijn. Zolang ze maar hun dekseltje goed sluiten. Dat ziet er dan wel weer goed uit moet ik toegeven. Hoewel ik ze voor de rest nog niets heb zien doen. Maar goed, geduld loont, zeker als het op aquariums aankomt. Hier alvast een eerste fotootje:

Je ziet duidelijk de twee drijvende slakjes vanboven. Onderaan zitten er nog twee, maar die zie je niet zo goed, door de vervorming van de fles.

Aangezien ik dit weekend hoop om het grind uit mijn bak te vervangen door zand, heb ik besloten ze tot dan nog even in de plastic fles te laten zitten. Ik heb namelijk geen zin om ze kwijt te spelen tussen het grind! Aquarium water, bruissteentje en een plantje in de fles gedaan en alvast wat vlokvoer dat kan beginnen rotten. Daar zouden ze dol op zijn.

Over dat bruissteentje: ik had helaas enkel nog zo'n goedkoop pompje liggen en dat ging natuurlijk veel te hard voor zo'n beetje water. Lang hoefde ik niet na te denken over een oplossing: gewoon een sneetje in de plastic darm. Dan die wat naar beneden laten hangen over de rand van de buffetkast zodat het buisje wat buigt en open plooit en het bruisen was al heel wat minder. Op onderstaande foto zie je duidelijk het verschil:

Intussen zie ik nog steeds niets bewegen, maar voor alle zekerheid ga ik er toch maar een plastic folietje over hangen. Naar het schijnt zouden de beestjes actiever durven worden gedurende de nacht. Hopelijk tegen morgen meer nieuws!

Geen opmerkingen: