maandag 16 juni 2008

Stap 2: de zandbodem

Een weekje later dan verwacht, maar de zandbodem zit er eindelijk in. En ze mogen zeggen wat ze willen, over hoe een zwarte bodem de kleur van je vissen beter doet uitkomen. Ik vind deze lichte zandbodem een stuk lichter en frisser ogen dan het zwarte grind dat ik vroeger had.

Even had ik getwijfeld of ik toch de bodem niet kon vervangen terwijl de vissen erin bleven. Maar op aanraden van enkele mensen op het forum, heb ik toch maar de hele zwik er weer eens uitgehaald. Twee keer op een maand tijd, het is misschien wat teveel van het goeie, maar de vissen hebben het toch overleefd.

Gelukkig had ik de bidons nog van de verhuis. Anders ging het wel heel lastig worden om zoveel "oud water" bij te houden. Maar uiteindelijk wist ik de hele boel te klaren in nog geen 4 uur tijd. Van het leeghozen en vangen van de vissen, over het uitscheppen van de bodem, tot en met het spoelen en inbrengen van het zand.

30 kg zand kwam er aan te pas. Op zich valt dat wel mee denk je dan zo. Tot je 6 keer 5kg zand gespoeld hebt met 8 volle emmers water!

Toen de hele bodem erin zat en ik met water begon bij te vullen, leek het erop alsof ik een slijkplas in mijn aquarium had:

Dan denk je, "simpel, water bijgieten, pompje aan en draaien maar!" Er was echter al zoveel kraantjeswater in, dat ik enkel nog "oud water" mocht bijgieten. En gezien mijn vissen daar nog inzaten, was de enige optie de emmers er gewoon bijsteken tot het water hoog genoeg stond om in de filter te lopen. Ik geef toe, een aardig zicht. ;-)


Uiteraard werd de temperatuur goed in de gaten gehouden, maar we hadden de living al opgestookt tot 22°C zodat het water niet teveel kon afkoelen. Op de voorgrond zie je trouwens de kookpot staan, gevuld met aquariumwater en planten. Na een goed uurtje filteren begon het water al iets beter uit te zien. Dus mochten de visjes erbij. Dan nog een fotootje voor het slapengaan:


En na een hele nacht draaien, zag het nog steeds een beetje troebel, maar ik had er al een gerust gevoel over, het zou goed komen:


En ja hoor, tegen de avond was alles opgeklaard! Nu enkel nog de plantjes en we zijn er. Ohja, ik weet dat ik een stukje beloofd had over het kienhout dat je al ziet op de foto's, maar dat moet nu maar even wachten...

Geen opmerkingen: