donderdag 26 juni 2008

stap 3: een nieuw stuk hout

Ik had het al beloofd en aangezien de vriendin niet thuis is en er geen activiteiten buitenshuis zijn, komt deze post er eindelijk van. De post over het nieuwe stuk hout. Dus met de voetbal op tv, een pintje bij de hand en de laptop op de schoot, heb ik mij in de zetel geïnstalleerd.

Het begon allemaal enkele weken geleden, toen ik bij Hippocampus langsging. Deze aquariumzaak in Lovendegem was mij aangeraden door mijn baas op het werk, toen het gesprek tijdens de middagpauze toevallig bleek dat we beiden een aquarium hebben. Over het vissenbestand was ik niet zo bijster enthousiast. Het is een winkel die vooral een groot aanbod cichliden heeft en laat dat nu niet direct my cup of tea zijn. Maar ze hebben ook een mooie voorraad hout en na wat twijfelen tussen een 3-tal mooie stukken, heb ik dit prachtstuk voor slechts 20 euro op de kop kunnen tikken.



Vooral het gat in het midden van het blok is prachtig. De droom van elke aquariaan, niet? Al in de winkel zag ik in gedachten de vissen hierdoor zwemmen. En die gedachten zijn effectief werkelijkheid geworden.

Maar goed, dan had ik een stuk hout dat ongeveer een derde van mijn aquarium innam. Het hoeft geen tekeningetje om duidelijk te maken dat een gewone kookpot niet groot genoeg ging zijn. Gelukkig belandden we dat weekend in Lokeren om te gaan eten in De Klare Hemel. Sta mij overigens toe te melden dat dit een voortreffelijk adresje is. Dus in het naar huis rijden nog even langsgereden bij mijn kookmaatje in Zele om een grote kookpot te gaan lenen. Maar blijkbaar was zelfs deze enorme 50l ketel niet groot genoeg.



Geen enkele mogelijkheid om het hout dus in één keer onder te dompelen en af te koken. Enige mogelijkheid was dus om het op tijd en stond eens om te draaien en een ander deel onder water te houden. Het heeft overigens wel een dik uur geduurd om de ketel water aan de kook te brengen. Twee grote kookpotten twee keer met water aan de kook gebracht en dan telkens bijgevuld met water uit de waterkoker, terwijl de ketel op het vuur stond.





Na een dik half uur was alles afgekookt en mocht het hout mijn badkuip in om in te wateren. Want zo'n blok hout blijft zelfs na afkoken nog lang drijven. Een hele week heeft het geduurd, niet zo handig als je elke ochtend moet douchen natuurlijk. Je ziet overigens dat het hout een veel donkerder kleur gekregen heeft nat het koken. Even vreesde ik dat ik een zwarte blok hout in mijn aquarium zou krijgen...


... maar zoals je ziet op de foto hieronder, valt dit nog zeer goed mee. Al bij al heb ik dus een zeer goeie deal gedaan. En ook al is het veel werk, het is zeker de moeite in het proces om een mooie Zuid-Amerika biotoop te creëren.

Het witte dat je hierboven op de foto ziet, is geen schimmel maar wel nog wat fijn zandstof, een gevolg van de nieuwe bodem. Je ziet overigens ook de platy's lustig door het gat in het hout zwemmen. Want in tegenstelling tot de zoengoerami, zijn de platy's verzot op het hout.

En nu het hout erin zit, kunnen we gaan nadenken over de beplanting. (Overigens, zoals je ziet op de foto, ben ik al bezig met beplanting. Ik heb enkele drijvende valisneria uitlopers geplant in de linkerachterhoek, langs het hout heen. Als deze plantjes gaan groeien, komen ze mooi achter het hout vandaan dan.)

Geen opmerkingen: